Korozja jest problemem praktycznie wszystkich powierzchni metalowych. Najczęściej mamy z nią do czynienia w samochodach osobowych, gdzie blacha już po kilku latach intensywnej eksploatacji na soli drogowej potrafi zacząć robić się ruda. Na szczęście można się przed korozją i rdzą chronić, a w jaki sposób należy to robić przedstawimy w poniższym poradniku. Najpierw jednak odpowiemy sobie na pytanie z jakiego powodu rdza w ogóle się pojawia, dlaczego korozja powstaje. Sprawi to, że lepiej zrozumiemy mechanizmy pozwalające na jej eliminowanie.
Przede wszystkim musimy zrozumieć, że nie ma takiego metalu, który nigdy nie koroduje. Nawet wyjątkowo odporne aluminium oraz miedź utleniają się z czasem, chodź jest to proces o wiele wolniejszy, niż w przypadku stali. Ta ostatnia wytwarzana jest podczas bardzo energochłonnych procesów hutniczych, które naruszają równowagę pierwotnego materiału – rudy – z otoczeniem. Korozja i pojawianie się rdzy to właśnie powolny, ale konsekwentny efekt powrotu metalu do równowagi z otaczającym środowiskiem. Znacznie przyspiesza go jednak wszelkie zaburzenie równowagi elektrochemicznej, a więc na przykład kontakt z solą drogową, jak ma to miejsce w przypadku samochodów. Korozja powstaje także w samym kontakcie z wilgocią, np. zwykłą wodą, a nawet parą wodną obecną w powietrzu. Dlatego też chcąc, by materiał przez długie lata pozostał nienaruszony przez korozję, trzeba metal od wilgoci oraz innych agresywnych roztworów (jak sól drogowa) zwyczajnie odseparować.
Najprostszym i dość skutecznym sposobem na ochronę metali przed korodowaniem jest pokrycie ich specjalnymi środkami. Stosuje się tutaj podkłady reaktywne (np. epoksydowe), oraz przede wszystkim warstwę lakieru. Jednak blacha staje się najbardziej odporna wtedy, gdy zostanie poddana obróbce galwanicznej. Można tutaj wykorzystać takie procesy, jak kataforeza lub cynkowanie ogniowe bądź elektrochemiczne. Tymi technologiami zajmuje się bardzo wiele firm, na przykład https://www.tegal.pl. Tak przygotowana powierzchnia metalowa jest znacznie bardziej odporna na działanie wilgoci, a także agresywnej chemii. Nawet jeżeli powierzchnia lakieru i podkładu reaktywnego zostanie uszkodzona, nie następuje natychmiastowe pojawienie się rdzy w tym miejscu.