Każdy zakład pracy powinien posiadać kierownika, który będzie zarządzał pracownikami. Nie inaczej jest w przypadku gastronomii. Restauracje to miejsca w których przygotowuje się potrawy na bieżąco. Nie jest to łatwe zadanie zważywszy, że kucharze muszą przygotowywać dobrej jakości posiłki pod dużą presją czasu. W związku z tym do sprawnego przebiegu procesu przygotowania potraw niezbędna jest osoba tym wszystkim zarządzająca. W restauracji rolę tą przyjmuje szef kuchni.
Bluza szefa kuchni to nie lada wyróżnienie dla każdego kucharza. Otrzymanie stanowiska szefa kuchni świadczy o tym, że taka osoba posiada ponadprzeciętne umiejętności kulinarne. To on jest odpowiedzialny w głównej mierze, za menu restauracji, sposób przygotowywania i doprawiania potraw. Jednak przygotowywanie posiłków to nie jedyny obowiązek szefa kuchni. Jest on również odpowiedzialny za zarządzanie całym zespołem. Stanowisko to można określić mianem kierownika kuchni dlatego osoba je sprawująca powinna posiadać wysoko rozwinięte umiejętności menadżerskie. Od jego zdolności przywódczych często zależy dobra organizacja całego zespołu. Im lepiej zorganizowany zespół kucharzy tym lepszej jakości posiłki będą serwowane w restauracji.
Osoba zarządzającą personelem, w tym szef kuchni powinna cechować się pewnymi kompetencjami miękkimi, które pozwolą mu na bycie dobrym przywódcą. Taka osoba powinna być asertywna oraz komunikatywna. W restauracji bardzo ważne jest aby praca przebiegała sprawnie. Dlatego nie bez znaczenia jest umiejętność zarządzania czasem oraz dynamizm działania. Osoba będąca szefem kuchni powinna być więc charyzmatyczna i pewna siebie.