Niekiedy dalsze użytkowanie i utrzymywanie samochodu osobowego przestaje być opłacalne. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów nadmiernie wyeksploatowanych (mających powyżej 20 lat), powypadkowych (zniszczonych w znacznym stopniu), a także wymagających ubezpieczenia OC przekraczającego realną wartość. Optymalnym rozwiązaniem jest wówczas legalne zezłomowanie maszyny. Usługę taką oferują liczne stacje demontażu działające na terenie całego kraju – zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.
Złomowanie auta to zawsze proces o charakterze fizycznym oraz prawnym. Oznacza to, że nie wystarczy dostarczyć je na teren stacji demontażu, ale trzeba też spełnić szereg czynności formalnych. Konieczne jest przede wszystkim okazanie pracownikowi stosownych dokumentów. Mowa tutaj o dowodzie osobistym potwierdzającym tożsamość właściciela pojazdu, dowodzie rejestracyjnym, aktualnym ubezpieczeniu OC i karcie wozu. Dodatkowo nie obejdzie się bez pozostawienia tablic rejestracyjnych. W razie braku któregokolwiek elementu zachodzi konieczność posiadania specjalnego zaświadczenia z Wydziału Komunikacji. Przed dokonaniem ostatecznej kasacji auta stacja demontażu może zaproponować klientowi odkupienie sprawnych podzespołów bądź pojedynczych komponentów (na podstawie standardowej umowy kupna-sprzedaży). Oto pozostałe istotne etapy:
– przeprowadzenie właściwego złomowania,
– wystawienie przez pracownika papieru poświadczającego zniszczenie maszyny (w trzech egzemplarzach),
– udanie się do Wydziału Komunikacji w celu wyrejestrowania samochodu (w ciągu 30 dni),
– pokrycie drobnej opłaty skarbowej,
– powiadomienie o złomowaniu firmy ubezpieczeniowej (musi zamknąć polisę).