Projektowanie doświadczeń użytkownika (z ang. user experience design) zakłada próbę odrzucenia własnej perspektywy i spojrzenia na produkt oczami klienta. Dlaczego? Pracując nad swoim projektem tracimy obiektywizm. Testy z użytkownikami pozwolą nam go odzyskać. Dobrze zaplanowane badania odnajdą słabe punkty naszej aplikacji a my będziemy mogli poprawić błędy. Lepiej zrobić to nim zainwestujemy większe środki i czas w wdrożenie produktu.
Z pomocą przychodzą testy użyteczności. Do ich przeprowadzenia projektanci często wykorzystują prototypy. Są to wizualizacje aplikacji w postaci szkiców (na wczesnym etapie) lub interaktywnych makiet (na późniejszych etapach pracy). Współcześnie wiele testów przeprowadza się zdalnie, co ułatwia dostęp do odpowiedniej grupy docelowej. Nowoczesnymi metodami używanymi przez badaczy są przykładowo:
– testy A/B – badanym prezentowane są alternatywne rozwiązania danej funkcji aplikacji;
– eyetracking – śledzenie ruchów gałek ocznych użytkownika w trakcie korzystania z aplikacji.
Wykonując testy oszczędzamy nie tylko czas i pieniądze przy wdrożeniu. To także mniejsze nakłady na obsługę klienta czy naprawę błędów. By zebrać wartościowe dane ważny jest odpowiedni wybór metody badania i grupy użytkowników. W tym celu można skorzystać z doradztwa profesjonalnej firmy, która podzieli się z nami swoim doświadczeniem i pomoże osiągnąć cele biznesowe.