Chłodnica jest bardzo istotnym elementem każdego pojazdu silnikowego, warunkująca odpowiednią temperaturę pod maską pojazdu i chroniąca elementy jednostki napędowej przed uszkodzeniem. W przypadku rozgrzania silnika do odpowiedniej temperatury chłodnica oleju i termostat umożliwiają utrzymanie temperatury na odpowiednim, stałym poziomie. Odpowiednie działanie układu chłodzenia wspomaga szereg czujników temperatury.Ich różne rodzaje można zobaczyć na http://sklep.4lift.pl/4029-czujniki-temperatury-chlodnicy.
Chłodnica składa się z systemu rurek oraz ożebrowania pomagającego w odprowadzaniu ciepła. Gęste ułożenie tych elementów przekłada się na możliwe maksymalną powierzchnię styku z płynem chłodniczym, który przepływa przez owe rurki. Schłodzony w chłodnicy płyn chłodniczy krąży między chłodnicą a specjalnie wydrążonymi kanałami znajdującymi się w głowicy oraz bloku silnika gdzie odbiera nadmiar ciepła chłodząc silnik.
Bardzo istotne w regulacji tego procesu są specjalne czujniki temperatury chłodnic oraz silnika. Kiedy silnik nie jest jeszcze rozgrzany, chłodzenie jest ograniczane, dzięki czemu osiągnięcie właściwej temperatury pracy będzie szybsze. W momencie zarejestrowania osiągnięcia odpowiedniej temperatury przez czujnik temperatury chłodnicy oleju i zadziałania termostatu, zwiększa się objętość krążącego płynu chłodniczego, który obniża temperaturę gorętszego od niego oleju silnikowego.
Prawidłowe działanie wszystkich elementów tego układu ma szczególne znaczenie w przypadku silników obciążonych większą pracą, ponieważ wyższe obroty wiążą się z większą ilością wytwarzanego ciepła, które musi zostać odprowadzone aby zapobiec poważnym uszkodzeniom.